Distraktioner

Min koncentrationsförmåga verkar vara sämre än vanligt, i alla fall när det kommer till att sitta hemma och läsa kurslitteratur. Jag börjar bli jättestressad, snart är det bara en vecka kvar till tentan. Det värsta just nu är att jag är så frånvarande hela tiden! Jag försöker verkligen att läsa, göra det lugnt runt omkring mig, fokusera på en text i taget. Att det ska vara så fruktansvärt jobbigt. Ju mer jag anstränger mig, desto sämre verkar det fungera. Jag blir distraherad av precis allting hela tiden, jag kan läsa samma mening tio gånger om och jag får ändå inte in något i huvudet. Jämt flaxar tankarna iväg på något annat, alltid finns där impulsivitet som sätter käppar i hjulet för mig. Jag är så in i helvete trött på detta nu! Ska det fortsätta vara på det här viset? Det känns nästan som om medicin inte fungerar som den ska längre, börjar närapå inbilla mig att jag fått sockerpiller istället för Concerta. Jag blir så uppgiven, så matt, så frustrerad att jag bara vill stänga in mig och gråta tills hela jag upplösts och försvunnit. Tyvärr fungerar det nog inte så. Jag vill ju verkligen plugga, jag vill att jag ska klara av det. Men varför räcker det inte att vilja? Vissa dagar hatar jag mig själv så förbannat mycket, jag avskyr att vara jag. Fast mest av allt hatar jag min ADHD. Att min hjärna inte fungerar som den ska håller på att ta kål på mig. Jag vill verkligen inte att min problematik ska hindra mig från att göra det jag vill, att uppnå mina mål. Men vissa gånger känns det bara så jävla orättvist. Ni som inte har NPF borde vara så sjukt tacksamma! Ni fattar inte vilken tur ni har, att ni slipper leva i detta oförutsebara helvete.

Okej, det finns en bra sak just nu. Det är att jag ska träffa min blivande mentor imorgon. Äntligen! Jag hoppas och tror så mycket på detta att jag nästan börjar bli rädd att jag kommer bli besviken. Men ändå. Jag tror det kommer bli bra. Det kommer att göra stor nytta och skillnad. Jag känner verkligen att jag behöver mentorsstöd, jag behöver ha någon som kan hjälpa mig att planera och organisera mina studier, hur jag ska lägga upp pluggandet. Vecka för vecka, dag för dag, ja timme för timme nästan. Så ostrukturerad som jag är så kommer väl den stackars mentorn bli helt förskräckt när hon får börja jobba med mig.
Ja, jag har fastnat i negativa tankespiraler nu. Det vet jag. Därför;

Nyttiga saker jag gjort idag:
*Dammsugit (dammråttorna hotade att ta över min lägenhet)
*Diskat allting jag samlat på hög (jaja, allt ska man visst göra själv)
*Lagat fodret i min jacka (många stygn blev det)
*Lämnat tillbaka en bok och en film på bibblan (boken hade jag inte läst, men ändå)
*Hämtat posten (ja, det är väl nyttigt)
*Läst och funderat över en artikel (bra med tanke på dagsformen)
*Blivit medlem i Hyresgästföreningen (ska vara bra har jag hört)
*Lagat mat (ska tydligen också vara bra)

Ja, de mindre bra sakerna struntar jag i. Nu ska jag lägga mig och sova. Försöka går ju alltid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0