Julstök eller stökjul?

Julångest eller ångestjul? Julstress eller stressjul? Kniviga frågor det där. Julen innebär alltid samma paradox ifråga om känslor. Den är efterlängtad och en trevlig avkoppling, men, det finns alltid ett men. Den för också med sig förväntansångest, prestationsångest, julklappsångest, matångest, städångest och all annan jävla ångest man bara kan tänka sig. Pest och pina, man vet att det är samma gamla invanda visa vartenda år, men lik förbannat står man där och slirar i exakt samma hjulspår som man gjort varje år innan. Varför lär man sig aldrig? Jag börjar nästan tro att julen inte skulle existera utan stress och ångest.

Snälla tomten, kan du inte börja komma några dagar före julafton, och dela ut lugnande till alla julmissbrukare och högtidsknarkare som finns överallt i vårt avlånga land?
Julen ska vara liktydigt med avkoppling, ledighet och umgänge. Men den lilla detaljen verkar ha blivit totalt bortglömd i vårt sönderstressade och hypereffektiviserade samhälle.
Det var fan bättre förr. Då, när jag var ung...

Nä. Nu vet jag ingenting längre. Mitt huvud känns som en torktumlare som lever sitt eget liv.
God jävla jul! Eller äcklig, ful, jävla jul för den delen, om ni hellre vill ha det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0