Natti natti

Nu är det dags att lägga sig, jag vet inte om jag ens orkar läsa något. Jag började på en bok i går kväll, De besatta av Witold Gombrowicz. En polsk roman från 1939. Har ganska länge velat läsa den, men det har inte blivit av förut. Den verkar intressant då den tydligen ska innehålla en del av parapsykologi, spiritism, spökslott och dylika fina grejer. Alltså sådant som jag gillar!

I dag var jag ÄNTLIGEN ute och red. Senast jag red var i början av november, jag har nog aldrig tidigare gått så länge utan att rida. Inte ens när jag hade opererat handleden, då satt jag på hästryggen tre veckor efter operationen, trots läkarens stränga ord om att jag skulle vänta sex veckor! Haha, så lätt stoppar man inte mig. Jag fick rida själv i dag eftersom syrran inte orkade. Men lika glad var jag för det, jag hade ju bestämt mig för att rida och så blev det också. Var lite orolig för att Linda skulle vara jobbigt pigg eller så, efter att inte ha ridits på så länge. Men jag tänkte i alla fall bara ta en kortare skrittrunda. Det är inte världens bästa underlag heller, vägarna är rätt så isiga. Det är inte direkt så att man kan brodda en barfotahäst heller...

Men det gick finfint. Inte så halkigt som jag trodde, Linda slant bara iväg med en bakhov ett par gånger. Hon är säker på foten och vet hur hon ska gå när det är lite lurigt underlag. Hon var lugn och sansad fram tills att det verkligen var hemväg, så att säga. Dessutom red jag över ett stort fält och där blev hon lite exalterad. Hon ville helst av allt springa iväg, så hon började småtrava och försökte skynda på det hela. Sedan var hon lugnare igen, fram tills att det kom en dåre på fyrhjuling farandes i full kareta. Inte direkt nära oss, men Linda hatar fyrhjulingar och liknande fordon, så hon blev lite studsig och springig där en stund. Hon fortsatte att vara småjobbig hela vägen hem, försökte oavbrutet att trava iväg. Men det var en härlig liten ridtur på cirka 40 minuter. Inte så väldans kallt heller, dock brukar det alltid bli lite kallt om tårna till slut.

Nu ska jag alltså lägga mig. I morgon är en ny dag, sista dagen på detta året till och med, och jag ska själv ta hand om hästarna i morgon. Det blir en lugn nyårsaftonskväll för min del, ska bara vara hemma och ha det mysigt. Dricka Amarula och kanska kolla på film. Men jag ska i alla fall bort på nyårsmiddag på eftermiddagen, det blir nog trevligt. Natti natti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0