Ett citat

Jag läser i en rätt intressant bok för tillfället, Skuggsyndrom av John J. Ratey och Catherine Johnson. I ett kapitel diskuteras ADHD och ADD. Där hittade jag ett bra citat. En kvinna beskriver sin ADD såhär:

"Jag går ut i köket och ser all den smutsiga disken och tänker 'Jag måste diska', men på vägen ut till garaget för att hämta mera diskmedel upptäcker jag tvättkorgen och tänker 'Jag måste tvätta', men när jag har börjat sortera tvätten ser jag en trasig strumpa och tänker 'Jag måste laga den här strumpan' och hela tiden lider jag av att jag inte får något gjort."

Det hon beskriver är väldigt, väldigt välbekant för mig. Sådär är det nästan hela tiden i min vardag. Jag tappar tråden för att något annat dyker upp, sen rullar det på. Ibland stannar jag upp mitt i någonting, som träffad av en blixt, och undrar vad det var jag skulle göra. För jag har totalt glömt det. Jag har även glömt att jag har glömt något som jag skulle göra. Ja, ungefär så är det. Så får jag börja backa bandet och nysta i kedjan av händelser tills jag har kommit ända bak till där jag började. Förhoppningsvis kan jag reda upp det och kommer till slut på var jag började och vad jag från första stund hade föresatt mig att göra.

Det kan likna ungefär detta:

Jag kommer in efter att ha varit i skolan, har hämtat med mig posten och öppnar den, jag blir fångad av något i den och startar datorn för att ta fram någon information eller dylikt som jag vill ha eller behöver just i samband med posten. När jag fått igång datorn och startar Internet har jag redan glömt vad det var jag skulle kolla och klickar istället runt på Facebook, bloggar och annat. Plötsligt kommer jag på att jag måste laga mat eftersom jag börjar bli hungrig, men ser att jag måste diska innan det kan bli tal om någon matlagning. För att det inte ska vara lika tråkigt att stå och diska så sätter jag på TV:n så jag kan lyssna på den, men så fastnar jag vid något program som verkar intressant, jag sätter mig ner och kollar på programmet. Väl där kan jag komma att tänka på någonting, precis vad som helst, till exempel något okänt ord som jag bara nu direkt måste slå upp för att få veta vad det betyder. När jag gjort det börjar jag fundera på något annat som har med ordet eller något associerat med ordet att göra, då går jag tillbaka till datorn och eller bokhyllan. Men vänta nu, jag är ju hungrig! Varför har jag inte lagat mat? Oj, är klockan så mycket? Jag som måste plugga också!

Ja, det där är inte ett helt ovanligt scenario i mitt liv. Det är inte alltid sådär rörigt, men ofta är det det, och många gånger är det sju resor värre än det exempel jag beskrev. Inget gör mig längre förvånad över mig själv och min tankspriddhet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0