Stora och små funderingar

Nu är jag igång igen och funderar och funderar. Jag tänker på allt mellan himmel och jord, jag tänker så det knakar. Filosoferar över allt möjligt, allt som tänkas kan. Det är större och det är mindre funderingar.
Igår kväll innan jag somnade så fick jag idéer till ämnen att ta upp och skriva om här i bloggen. Det liksom fastnade i min hjärna och fanns kvar där när jag vaknade imorse. Därför har jag nu potentiellt intressanta saker att ta upp i bloggen! Spännande va? Nu kanske jag kan kicka lite liv i den igen, det känns som om den har stått stilla och sovit ett tag. Inget direkt nyskapande eller intressant har skrivits det senaste. Så känner i alla fall jag själv om det.
Kanske kommer jag att skriva något vettigt sedan i eftermiddag när jag sitter på tåget mot Borås, det vore ju ett ypperligt tillfälle att åstadkomma något konstruktivt. Vad ska jag annars göra där på det sega tåget? Sitta och halvsova och störa mig på att jag stör mig på andra människor? Nja, då låter det bättre att tänka och få ut sina tankar i bloggen. Jag hoppas att det kommer väcka intresse, eftertanke, reflektion och förhoppningsvis resultera i kommentarer i min blogg.

Jag har tyvärr så lätt att halka ifrån ämnet när jag skriver, det är mer regel än undantag att jag glider bort från det ursprungliga ämnet och där jag liksom startade det hela. Det tenderar hela tiden att dras åt än det ena, än det andra hållet när jag skriver. Ja jag vet, jag är obotligt förvirrad och tankspridd. Det hör liksom till mitt jag, mig själv. Det är bara att acceptera och inte hänga upp sig på. Jag ska försöka så gott jag kan att hålla mig till det där jag började diskutera och skriva.

Så, det jag har tänkt ta upp att skriva och diskutera kring är det här med psykisk hälsa vs. psykisk ohälsa. Vad är friskt och vad är sjukt? Kan man dra en gräns och hur drar man den i så fall? Finns det några regler, egentligen? Så jag ska fundera runt det här med psykisk sjukdom och psykisk friskhet, om man kan kalla det så. Jag tycker det är ett väldigt intressant ämne och en en brännhet fråga som verkligen är mer aktuell än någonsin, i det samhälle vi lever i. Vem bestämmer vem som är psykiskt frisk respektive psykiskt sjuk? Drabbas man av en psykisk åkomma, är man då stämplad för livet? Och vad görs det för skillnader mellan sjukdomarna eller besvären? Är det rätt att göra stor skillnad på till exempel schizofreni och depression?

Ja som ni märker så finns det många och stora funderingar i mitt huvud. Jag tycker att det är viktiga ting som snurrar runt i min skalle, och det vill jag dela med mig av.
Fortsättning följer!

Kommentarer
Postat av: carola

Tack för svaren.

Jag äter ju lithium, voxra och levaxin nu.

Väntar på medicin för ADHD.



Innan du började med medicin hur var du då?

Hade du sk. tankerus..Mitt huvud håller på att sprängas känns det som, orkar inte mer.



Jag samlar alla bloggar om psykisk ohälsa på min blogg, vill du vara med så hojta till coh skriv en rad om din blogg till mig.

2011-04-28 @ 09:27:46
URL: http://mammacarola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0