Kallblodsutställningen

Min älskade Linda har skött sig fantastiskt bra, jag är otroligt stolt över min underbara och fina häst!

Kallblodsutställningen i lördags blev en succé, det kunde knappast ha gått bättre. På morgonen fungerade lastningen riktigt fint, det tog cirka 20 minuter och sedan stod en snäll Linda lugnt och fint inne i transporten. På vägen ner trampade hon visserligen runt en del, men hon är ju inte alls van att transporteras heller. Väl framme på området var hon nyfiken och full av energi, naturligtvis. Men hon var fin att hantera och jag kände mig inte alls nervös, konstigt nog. Jag var full av självförtroende och hade en bra känsla i magen.

Uppställning och visning framför domaren gick som smort. Dock kanske Linda kunde ha sprungit på lite, lite bättre i traven. Men det tar jag själv på mig hela ansvaret för! När domaren bedömt alla fem hästar i klassen ökade så spänningen. Jag fick knalla in bakom två andra hästar, det betydde alltså att Linda placerat sig på tredje plats. Trea av fem stycken var ett jättebra resultat tycker jag! Jag kom dit helt utan förväntningar eller aningar om hur Linda skulle bedömas eller placeras. Det var förstås fruktansvärt intressant att höra omdömena och poängen. Dessa löd så här:
"
Typ: Välproportionerlig. Poäng 7. Huvud, hals, bål och kors: Välansatt hals, naturlig resning, djup i bål och bog, kort manke, långt välmusklat kors. Poäng 8. Extremiteter och deras korrekthet: Nöjaktigt korrekt. Poäng 8. Rörelse i skritt: Vägvinnande med god takt. Poäng 8. Rörelse i trav: Energisk, något markbunden. Poäng 7."

Jag är supernöjd! Mycket fina ord fick alltså min häst. Det var otroligt kul och intressant att få en bedömning av henne, jag hade ju aldrig visat henne innan. Resultatet blev 38 poäng, och det är inte alls dåligt, det innebär klass I. Finfina grejer! Jag har ett klass I-sto! Känns underbart.

Och Linda skötte sig så fint hela tiden, jag är verkligen en stolt och nöjd hästägare. Jag fick dessutom beröm av domaren, för att jag visade på ett bra sätt. Mycket roligt att höra! Har även fått reda på att Linda är av en väldigt ovanlig stostam och därför bör avlas på. Så nu kan jag säga att mitt hopp om en liten Linda-bäbis har börjat gro igen... Jag försökte ju 2006, då var hon hos hingst. Tyvärr tog det sig inte och något föl blev det aldrig. Jag har aldrig försökt få henne dräktig efter det. Nästa år fyller hon 15 år, men det är inte för sent. Dock blir det svårare att få dem dräktiga ju äldre de blir, men vem vet? Det tål att tänkas på.

Hur som helst, här kommer i alla fall en bild från utställningen. Fler hoppas jag att kunna lägga upp lite senare. Men visst är min häst otroligt tjusig?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0